
Antwerpen, a rubensi örökséggel átfont gyémántváros
– Látogatás Flandria egyik legfontosabb kulturális csomópontjában
Az eredetileg „An't werf” (A kikötőnél) néven jegyzett második legnagyobb belga települést 2008-ban a világ tíz legérdekesebb városa közé sorolta a Lonely Planet útikönyv. Antwerpen azzal is büszkélkedhet, hogy számos híressé vált költőnek, írónak és festőnek adott otthont. Közülük minden bizonnyal az egyik legismertebb a már életében is körülrajongott Peter Paul Rubens flamand festőművész (1577–1640). A tripbytrip.org adatai szerint a város 2024-ben rekordot állított fel: 15,8 millió napi turistát vonzott, és 2,7 millió ott eltöltött vendégéjszakát könyvelhetett el.
Tartományi székhely, kereskedelmi központ és gyémántfőváros
A vele azonos nevet viselő flandriai tartomány székhelyéül szolgáló Antwerpen kitűnő földrajzi adottságának köszönhetően régóta a Benelux államok egyik legfontosabb gazdasági, kereskedelmi és kulturális csomópontja. Kikötője teherforgalmát tekintve európai viszonylatban a második, világviszonylatban pedig a tizedik helyen áll.
Az antwerpeni vasútállomás lábánál található, a XV. század óta létező Gyémántnegyedből (Antwerp Vestingstraat) származik a világ briliánsállományának hetven százaléka, beleértve a Diamantclub van Antwerpent, a világ vezető nyers- és csiszoltgyémánt-tőzsdéjét is. Ide kötődik a nyersgyémánt-piac nyolcvan, a csiszoltgyémánt-piac ötven százaléka. A negyedben ezerhétszáz csiszoló és négy és fél ezer kereskedő lelt otthonra. A város és a drágakő nevének összefonódását erősítette a 2018-ban létesített, mára már több mint ötszáz darabos kollekcióval bíró DIVA Gyémánt-, Ékszer- és Ezüstmúzeum, amely a korábbi Antwerpeni Gyémánt Múzeum és a Sterckshofi Ezüstmúzeum gyűjteményét egyesíti.
Antwerpen turistaszemmel
A Brüsszeltől csupán egy órányi vonatútra lévő, több mint félmillió lakosú városban macskaköves utcák, bájos kávézók és belga csokoládét kínáló üzletek váltják egymást, miközben nyüzsgő szórakoztató központokba és divatnegyedekbe cseppenünk. Az arculatot – a neobarokktól a szecessziós, illetve reneszánszig – a legkülönbözőbb építészeti stílusok műremekei teszik változatossá.
Az UNESCO Világörökség részét képező Piactéren (Grote Markt) áll az egyik legrégebbi németalföldi reneszánsz épület, a hetvenhat méter hosszú, díszített homlokzatú Városháza (Stadhuis). Tőle nem messze található a gyönyörű barokk belső terű Szent Pál-katedrális. Antwerpenben járva úti tervünkből nem érdemes kihagyni a szecessziós építészet remekművét, a hatvan méter magas, fém és üveg boltíves, belül márvánnyal burkolt Központi pályaudvart (Antwerpen-Centraal).
Igazi turistaélményt kínál a Kínai negyed (Van Wesenbekestraat) és a legnagyobb bevásárlóutca, a Meir is. Ha kerékpárral kelünk útra, bártan áttekerhetünk az ötszázhetvenkét méter hosszú, a gyalogos- és biciklisforgalom előtt is nyitva álló Sint Anna alagúton, amely a Schelde folyó alatt húzódva köti össze a két partot.
A Het Steen (A kő) látogatóközpont Antwerpen legrégebbi fennmaradt épületeként az állandóság és a kitartás szimbóluma, ahol interaktív élményösvényen, vizuális és hanganyagok segítségével ismerhető meg a város.
Antwerpen neve összefonódott Peter Paul Rubens legendás személyiségével, így kihagyhatatlan, hogy megcsodáljuk a négy képével díszített Miasszonyunk-székesegyházat (amely a legmagasabb tornyú gótikus templom a Benelux államokban), továbbá mindenképpen ajánlott ellátogatni a Szent János-templomba, ahol a festő sírja található. Figyelmünkre érdemes Európa legidősebb felhőkarcolója, a huszonhat emeletes Boerentoren (Paraszttorony) és a négyezernél is több állatnak otthont adó Állatkert (Antwerp Zoo) is.
Peter Paul Rubens szobra, háttérben a Miasszonyunk-székesegyház (forrás: Pixabay)
A város egyik legikonikusabb köztéri szobra az egymást szorosan ölelő fiú és kutya, akiket, mint egy takaró, úgy fed be a macskaköves utcaburkolat. A sokoldalú képzőművész, Batist Vermeulen alkotása 2016 óta állít méltó emléket a brit-francia szerző, Marie Louise de la Ramée 1872-ben írt történetének, A flandriai kutyának; Nello, a fiatal flamand fiú és Patrasche, hűséges kutyája egymást szorosan átölelve, karácsony estéjén fagynak halálra az antwerpeni Miasszonyunk-székesegyház előtti téren.
Kalandozásainkhoz 24, 48 vagy 72 órás Antwerp City Pass kártyát válthatunk (45, 55, illetve 65 eruós áron), amellyel szabad belépést kapunk tizenhat múzeumba, négy történelmi templomba és három attrakcióra, továbbá tömegközlekedési és egyéb kedvezményekre válunk jogosulttá.
Múzeumok vonzásában
Antwerpen múzeumait 2024-ben több mint 1,9 millió látogató kereste fel. Az egyik legnagyobb turisztikai vonzerő a művész egykori otthonából kialakított Rubens-ház (Rubenshuis). A palota legfontosabb részeit maga a mester tervezte, harminc éven át volt az élettere, s ez idő alatt több mint kétezer-ötszáz kép készült – festőinasok és tanoncok közreműködésével – a ház műtermében. Ezek közül a múzeum tizenkettőt őriz. A rezidenci a felújítás miatt 2030-ig zárva tart, azonban a Rubens Experience (félóránként, felváltva angol és holland nyelvű vezetéssel), a kert és a könyvtár zavartalanul látogatható.
Az I. Napóleon által 1810-ben alapított, Európa egyik legjelentősebbjének tartott Antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum (KMSKA – Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen) 2022 szeptemberében, egy átfogó felújítás után nyitotta meg újra a kapuit a műkedvelők előtt. gyűjteménye hét évszázad (a XIV-től a XX. századig) belga művészetét öleli fel.
A múzeum Panamarenko Infinite Imagination (Panamarenko Végtelen Képzelet) című, 2025. május 4-éig látogatható kiállítása a 2019-ben elhunyt belga szobrászművész, Panamarenko születése 85. évfordulójának állított emléket. Az állandó tárlatok között megtalálhatjuk Rubens, Jan van Eyck, Hans Memling, James Ensor és Rik Wouters festményeit és Ossip Zadkine és Auguste Rodin szobrait is.
A FOMU – Photo Museum Antwerp június elejéig látogatható Lee Miller in Print (Lee Miller nyomtatásban) tárlata a szürrealista fotóművész, Lee Miller munkásságát állította középpontba, míg a szintén júniusig látható Spiraling Outward (Spirálozva kifelé) című kiállításon Mashid Mohadjerin iráni-belga művész fényképek, installációk, kollázsok és szövegek finom és személyes összefonódását tárta a látogatók elé. 2026 januárjáig tekinthető meg a No Longer Not Yet (Már nem, még nem) című kiállítás: Katja Mater képzőművész többféleképpen teszi lehetővé az idő megélését. 2025 májusáig látható az I’ve Never Seen my Father Cry (Soha nem láttam apámat sírni), Chrystel Mukeba fotós eddigi legszemélyesebb projektje.
Az Antwerpen régi, ma már használaton kívül álló kikötőjében emelt MAS – Museum aan de Stroom a legkülönbözőbb gyűjteményeknek ad otthont, leltárában mintegy négyszázhetvenezer kiállítási tárggyal. A homokkőből és üvegből összerakott, hatvanöt méter magas torony tetején kilátó és étterem is üzemel, amely nyaranta éjfélig tart nyitva. Ehelyütt a nagyérdemű – többek között – az együttérzés különböző időkben, kultúrákban és világnézetekben ábrázolt arcaival ismerkedhet a 2025. augusztusig látogatható Compassion (Együttérzés) című tárlata segítségével.
A MAS vörös homlokzatát ezüstkezek dekorálják, arra a legendára utalva, amelyről – bizonyos források szerint – Antwerpen („Ant werpen”, vagyis „Kézdobás”) a nevét kapta. A fáma úgy tartja, hogy a város helyén, a Schelde folyó közelében élt egy gonosz óriás, Antigoon, aki a tengerészektől vámot követelt, és ha nem tudtak fizetni, levágta a kezüket. Az óriást végül Silvius Brabo pusztította el, úgy, hogy lemetszette a kezét, és a folyóba dobta.
A MAS ikonikus épülete (forrás: Pixabay)
A reneszánsz, illetve barokk korból a világon egyetlenként fennmaradt nyomda, a Plantin helyén áll a Plantin–Moretus Múzeum (Museum Plantin-Moretus), amely Christoffel Plantin és Jan Moretus nyomdászok emléke előtt tiszteleg. A 2005-ben világörökségi helyszínné minősített intézményt 2013-ban fokozottan védendő státusba helyezte az UNESCO. Kollekciójában olyan tárgyak találhatók, mint a világ két legrégebbi, nagyjából 1600-ból származó nyomdagépe. A múzeum rendkívüli tipográfiai anyag birtokosa; könyvtára mintegy huszonötezer régi kötetet és körülbelül hatszáz kéziratot őriz.
A kortárs belga és nemzetközi művészek állandó gyűjteményeiért az M HKA – Museum of Contemporary Art Antwerpent (Kortárs Művészeti Múzeum) kell felkeresnünk. Itt művészmozi és kortárs művészeti könyvtár is helyet kapott. A hajózás szerelmeseit pedig a Red Star Line Múzeum, a világ egyik legérdekesebb hajózási múzeuma várja. Annak a kétmillió utasnak az életét mutatja be – köztük Albert Einsteinét és Irving Berlinét –, akik a Red Star Line hajóin indultak Európából az Egyesült Államokba.
Kulturális finanszírozás belga módra
A tripbytrip.org 2023 októberében beszámolt arról, hogy flandriai múzeumok, műemléki könyvtárak és levéltárak a korábbi összegnél 18 millió euróval többet kapnak évente a 2024-2028 közötti időszakban, így ebben a ciklusban évi 51,5 millió euróra rúg a teljes támogatási összeg. Ebből természetesen az antwerpeni múzeumok és örökségvédelmi intézmények is részesülnek.
A MAS 112 százalékos pluszbevételt könyvelhetett el tavaly, míg a FOMU 75, a Red Star Line Múzeum 82 százalékos extra bevétellel számolhatott. Ahogyan Jan Jambon belga kulturális miniszter 2023 októberében fogalmazott: „Erre a költségvetés-emelésre égető szükség van az örökségvédelmi szervezetek jövőjének biztosításához. Ez a csúcspontja annak a sok erőfeszítésnek, amelyet ebben a kormányzati időszakban az ágazat felzárkóztatásáért teszünk.”
Antwerpen pénzügyi alapot is létrehozott: 2024/2025-ben 200 ezer eurót biztosít pályakezdő fiatal művészek támogatására.
Belga város, magyar gyomor
Ha honvágyunktól vezérelve még a flamand fővárosban is hazai ízekre vágynánk, a Simonsstraat 241. alatt lévő Magyar Boltban (Hongaarse Winkel) fűszereket, lekvárt, házi kolbászt, Túró Rudit, de akár még töpörtyűt vagy túrógombócot is beszerezhetünk.
Az eredeti cikk a 2025 áprilisában kiadott, Belgium kulturális és üzleti életével foglalkozó nyomtatott lapszámunkban jelent meg.
Nyitókép: Batist Vermeulen Nello és Patrasche című alkotása (forrás: Stone-ideas.com)
Lásd még:
Flandria földje – A kulturális aranybánya
Az ország, ahol három kulturális miniszter van – Hogy néz ki a kultúra finanszírozása Belgiumban?
Ahol nem egyszerű turisták, hanem vendégek lehetünk – Kalandozások Gentben
Belgium művészeti és vállalati kapcsolatai – Bemutattuk legfrissebb lapszámunkat
„A műgyűjtés benne van a belgák DNS-ében” – Új irodába költözött a Christie’s aukciósház brüsszeli kirendeltsége, amely reményeik szerint a gyűjtők kulturális központjává válik
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!